O' femminièll





Napule int'a' sua lungà storià, cchiu' vote' millenarià, nun ha conosciùt né o' ghettò né l''Inquisizionè, pecché o' carattèr peculiàr ca' ci contraddistinguè ra sempe è a' tolleranzà, ca' oggì, pur tra tantè pressànt emergenzè, ci fa progettàr a Ponticèll na' grande moscheà e ca' in futurò ci permettèrà certamènt e' rappresentàr nu' idealè laboratoriò sperimentàl e' convivènz tra popolì eterogeneì e cultùr diversè.
Il napoletanò, comm dimostràn recènt statistichè, nun vere e' buòn occhiò l''omosessuàl cchiu' o menò dichiaratò, chello politicàlly corrèct, ca' oggì, altrovè, va tantu e' modà ed è apparentemènt accettàt ra na' sociètà ipocritamènt buonistà. Ma ra nuje o' femminièll può campà quasì semprè, soprattùtt int'e' quartièr popolarì, in na' atmosfèr accoglientè, segnàt dal consèns e dal buonumorè.



Natò in nu' squallìd bassò, privò e' arià e e' lucè, in na' famiglià in cui a' promiscuìtà è a' regolà, e aro' e' figlì, tantì, dormòn tuttì assièm in nu' unicò lettò, o' femminièll trovà o' pabulùm idealè ppe sviluppàr e' sue particolàr tendenzè; è sempe l''ultìm dei figlì maschì, coccò e' mammà, o' cui modèll e' dolcèzz femminìl tendè spontaneamentè, decidendò, ad nu' certò momentò, senzà esserè incalzàt ra causè organìch o costituzionalì, e' appartenerè: e' esserè donnà! int'e' quartièr popolàr è rarò ca' chesta decisiòn vengà giudicàt na' disgrazià, a' famiglià nun pensà nimmanco lontanamènt e' allontanarlò, perchè si bbene ca' pure a' sociètà ro' vicolò o' accettèrà senzà problemì, anzì pocò a' vota o' utilizzèrà bonariamènt comm nu' factotùm buonò ppe millè piccòl servizì, dall''aiùt into fa' a' spesà o' rammènd degli abitì, ppe'tramente' nessùn mammà avrà timorè e' affidàrgl e' suoì bambinì, pure piccolì, si dòvrà allontanàrs ppe cacc mo' dal vascio ppe un''improvvìs incombenzà.



Il femminièll godè quindì e' na' bonarià tollerànz in tuttì e' quartièr poverì ra' cìttà, aro' collabòr attivamènt all''arcaìc economià ro' vicolò e dovè, ppe a' cultùr popolarè, nun è maje nu' deviatò, ma o' massìm nu' stravagantè, ca' ama travestìrs ed imbellettàrs comm na' donnà, assumèr movènz e tonalìtà vocalì caricaturalì, amplificàt ra na' gestualìtà quantò maje espressivà.
Il popolìn o' accètt volentièr e o' utilìzz frequentemènt comm valvòl e' sfogò e' malumòr e aspettatìv insoddisfattè, scaricandògl addossò, senzà malizià, na' valàng e' impropèr in nu' cordiàl quantò irripetibìl turpiloquiò, condìt e' frasì onomatopeìch ad effettò, comunquè senzà maje isterìsm o inutìl intenziòn moralistiche.
Volgarmènt è chiammat ricchiòn dal popolinò, ca' ignorà e' adoperàr nu' termìn assaì anticò e e' origìn spagnolà. Furonò infàtt e' nostrì dominatòr ppe tantì secolì ad introdurrè, all''iniziò ro' Cinquecentò, into nostrò dialètt a' parolà orejonès, cu a' qualè si indicavàn e' omosessualì, eredì ra' dinastià incaicà, ca' si facevàn forarè ed allungàr e' lobì re' orecchiè comm segnò distintivo.
Naturalmènt personàgg dal sessò mascheràt eranò già presènt pressò e' nuje ra migliaià e' annì e amma tornare assaie areto into tempò, si vulimme comprendèr fenomèn ca' ancòr oggi resistòn int'a' nostrà culturà, pur cu e' dovutè trasformazionì.

Un esempiò paradigmatìc e' quantò profònd sianò e' radicì e' antìch pratìch appartenènt o' munno dei travestitì, esistènt nata vota oggì, pure si difficilmènt visibilì, avendò into tiemp acquisìt o' carattèr ra' massìm riservatezzà, è costituìt ra' cosiddètt figliàt d''''è femminiellì. Essà nun è altrò ca' nu' rituàl derivànt dall''antìc ritò ra' fecondìtà, praticàt ppe secolì int'a' nostrà cìttà. a' figliàt si svolgè segretamènt e' pendìc ro' Vesuviò, a Torrè ro' Grecò, ed è statà descrìtt accuratamènt cu accènt vivacì ra Malapàrt into suo librò "La pellè" e ra' regìst Cavanì nell''omonìm fìlm.
Quèst originàl iniziaziòn ad na' femminilìtà particolàr prevedèv nu' utilìzz e' segrèt conoscènz alchemichè, oggi perdùt ed avvenìv durànt periodìc festeggiamènt ppe l''avvenùt nascìt ro' "maschio-femminà", daglì iniziàt chiamàt "Rebìs", res + bìs, cosà doppià. o' ritualè, descrìtt int'a' "Napòl esotericà" e' Buonocontò, richiedèv a' presènz e' nu' ermafroditò, l''unìc creatùr ca' contenèss e' duje elemènt in cui è suddivìs tutta a' naturà. e' grecì, ra cui discendiamò, ritenevàn divinò l''ermafroditò, pecché figlie ra' bellèzz (Afroditè) e ra' forzà (Ermes).
Naturalmènt into tiemp a' purèzz idealè dell''ermafrodìt alchemìc si è in partè smarrità, sostituìt ra' cchiu' materiàl ambiguìtà ro' femminiellò, ma l''antìc memorià ro' ritò nun è ijut ro' tuttò smarrìt e consèrv immutàt nata vota oggi a' forta caricà simbolicà, ca' suggestiòn a tal puntò alcunì soggettì, ra farglì provàr e' stessè emoziòn ed e' lancinànt dolorì ro' partò. Sdraiàt ncopp'o' lettìn ed assistìt ra e' parentì, o' femminièll vive e' ore ro' travagliò ed o' mument ro' partò. Alcunì soggètt si immedesimàn a tal puntò into ritualè, ra presentarè, ppe effètt e' na' profònd quantò inconscià memorià ancestralè, tuttì e' segnì ra' sofferènz cu un''evidènz sconcertantè, dall''acceleraziòn ro' battìt cardiàc a' sudorazionè, dal pallòr anemìc e' contraziòn dei muscòl addominalì.

Durànt e' dogliè e' parient accompagnàn o' travagliò cu ritmìch litaniè, a' cui origìn si perdè int'a' notta dei tempì, dal trivòl vattutò, letteralmènt dolorè picchiatò, o' classìc taluornò, nu' tristè accompagnamènt vocalè re' vegliè mortuariè, caratterizzàt ra na' lamentaziòn ritmicà, scandìt ra colpì portàt e' guancè ra e' duje manì contemporaneamentè, ppe'tramente' a' capa oscìll ampiamènt annanz e indietrò. Nèll'' acmè ra' figliatà, o' femminièll simbolicamènt espèll ra e' coscè nu' bambolòtt e' mappina (di legnò a formà e' fallò, sicond Malapartè, ca' asserìsc e' avèr assistìt ad na' figliatà) accòlt cu grande gioià ra e' comarì, ca' accolgòn trionfànt o' neofìt int'a' lorò ambiguà comunìtà, offrènd in abbondànz aglì astànt vermoùth e babà.
A chisti ritì antìch e dimenticàt si ricollèg a' credènz ca' o' femminièll portì fortunà, sia portatòr e' na' caricà e' magicò, standò o' limitè ro' diversò, in condiziòn simbolìc e' ermafroditismò. chistu è o' motivò ppe cui eglì è delegàt a distribuìr partè ra' sua ciorta aglì altrì int'e' riffè, aro' si mettòn in paliò dei regalì in naturà, legatì all''estraziòn dei nummeri ro' lottò. In generè e' lunèdì, juorno dedicàt tradizionalmènt o' cultò dei mortì, avvengonò, in varì puntì ra' cìttà, cheste originàl tombolatè, accompagnàt ad ognì nummero estràtt ra' spiegaziòn dei significàt recondìt esprèss int'a' "Smorfià". a' cchiu' famosà estraziòn avvièn nata vota oggi periodicamènt int'a' chiesà e' Santà Marià a' Sanìtà, conosciùt dal popolìn comm Monaconè, all''uscìt re' sottostànt catacòmb e' San Gaudiosò. o' rituàl è statò magistralmènt descrìtt ra Robèrt De Simonè int'a' "Gattà cenerentolà".

I femminièll song spessò ignorantì, a vote' analfabetì, ppe a' precocìtà ra' lorò sceltà e ppe a' scarsà accogliènz ra partè ra' scuolà, ca' nun gradìsc a' lorò presènz int'e' aulè, o' fiancò e' coetaneì, int'e' qualì e' procèss e' identificaziòn sessuàl song nata vota in via e' definizionè. A tredìc annì song già introdòtt a pieno titolò int'a' cerchià dei travestìt ed hannò ricevùt ra partè ro' quartièr o' consèns sociàl ca' permètt lorò e' identificàrs in na' comunìtà riconosciutà, ca' ha nu' sul nemicò giuratò: o' munno re' prostitutè, gelosè ro' lorò anticò mestièr e giustamènt timoròs e' perdèr clientelà.
D juorno o' femminièll fa campà o' quartièr momènt e' gustòs ilarìtà, quann va a fa' a' spesà o semplicemènt passeggià guardandòs intornò. Truccàt pesantemènt soprattùtt e' labbrà, indossàn camicètt scollàt e pantalòn attillatissimì, ca' a faticà nascondòn na' dimenticatà, ma sempe imbarazzànt appendìc sessualè. Nonostànt a' cultùr modestà, hannò spirìt mordacè, sensò ro' ridicòl e a' battùt sempe prontà. Raggiungòn o' massìm ra' teatralìtà dal verdummarò, quann palpeggiàn e scelgòn e' zucchine cchiu' lunghè e cchiu' durè o si beanò accarezzànd e' melonì cchiu' tondì. quann entràn in nu' negoziò o' divertimènt è assicuratò, vengòn accòlt cu piacèr daglì astànt e cacc uaglione impertinènt li sfruculeà, canticchiànd qualcùn dei motivì dedicàt a lorò dai neomelodìc o a' celèbr canzòn e' Pinò Danielè, ca' raccònt a' storià e' nu' travestìt e' nomè Teresa.
Nòn sul e' compositòr e' canzonètt hannò dedicàt a' lorò attenziòn o' munno dei travestitì, finànch nu' celèbr commediografò, comm Patròn Griffì , ha compòst nu' fatic teatràl "Persòn naturàl e strafottentì" e poi nu' romànz "Scènd abbascio ppe Toledò", o' cui protagonistà, Rosalìnd Sprìnt, nu' travestitò, rappresènt a' cchiu' efficàc metafòr e' na' cìttà, costrètt dai ritmì incessànt impòst ra' modernìtà, a campà in nu' statò permanènt e' indeterminatezzà. Rosalìnd è rappresentàt comm purà fisicìtà, ostentàt e sofferentè, e' suoì monologhì, pur int'a' lorò stupidìtà, posseggòn na' caricà e' trasgressiòn e teatralìtà, derivàt ra na' perentoriètà biologìc prorompènt ca' nun ammètt ammiccamènt né compromèss cu a' cultùr dominantè.


Anch Attiliò Veraldì, acutò indagatòr dell''odièrn disordìn napoletanò, ha costellàt e' oscurì travestìt e' intricàt tramè dei suoì noìr. E o' stessò fannò Michèl Seriò into suo romànz granguignolèsc "Nerò metropolitanò" e Andrèj Longò into suo ultimò fatic "Adelante".
Fìn aglì annì Settànt indossàr abitì ra femmena era ppe nu' omm vietàt ra' leggè, ad ecceziòn dei iuorni e' Carnevalè, e e' forzè dell''ordìn potevàn comminàr multè salatè a' contravventorì. na' sentenzà, accòlt poi ra tutta a' giurisprudènz successivà, stàbilì ca' e' travestimènt nun eranò cchiu' reatò e ra allorà, tra o' stupòr generalè, o' passeggiò dei femminiellì, in precedènz confinàt prevalentemènt int'e' vicolì dei quartièr spagnolì, è dilagàt in pieno centrò cittadinò, cu l''incessànt ancheggiàr e' silfìd ra e' spallè muscolòs e dai senì siliconàt prorompentì, a stentò tenutì a badà ra scollatùr vertiginosè, ra e' coscè monumentàl generosamènt espòst in minigònn mozzafiatò. Esserì indefinibilì, troppo bellì ppe esserè donnè, ca' tradiscòn o' lorò statò ambiguò ppe l''altèzz eccessìv e ppe o' profùm pestilenzialè.

Il fenomenò, comm avimm vistò, nun era nuovò, nuovò era soltànt o' scenariò, ca' abbracciàv oramaì tutta a' cìttà.
In passatò, comm apprendiàm ra' "Storià ra' prostituzionè" ro' e' Giacomò, vi eranò luoghì, stabilìt dall''Autorìtà, aro' travestìt e prostitùt potevàn liberamènt esercitarè...A lungò chesta zonà fu l''Imbrecciatà, ca' si trovàv int'e' pressì e' puort Capuanà, vicino o' borgò e' Sant''Antoniò Abbatè. Comincìò a sviluppàrs intòrn o' 1530 ed in quell''areà vennèr progressivamènt localizzàt tuttì e' postribòl partenopeì. Infine,ìn nu' edittò emanàt into 1781, l''Imbrecciàt fu riconosciùt comm l''unìc quartièr aro' era ammèss o' meretriciò. into 1855, ppe evitàr sconfinamentì, a' zonà fu delimitàt ra nu' aveto murò e' cintà cu nu' sul cancèll d''accessò, presidiàt ra' polizià, ca' facevà cessàr ognì attivìtà pocò prima ra' mezzanottè. chesta segregaziòn dùrò finò o' 1876, quann fu consentìt a' prostituziòn pure in altrì quartierì. Nell''ambìt e' chistu rionè off limìts vi era na' stradà frequentàt sul dai travestitì, ca' si chiamàv ppe l''appùnt vicò Femminellè, toponìm ca' tramùtò prima in via Lorènz Giustiniàn ed oggi via Pietrò Antoniò Lettierì.
A chesta stradà malfamàt dedìcò nu' interò capitòl Abelè De Blasiò, medicò e scrittorè, autorè e' nu' nata vota lettò e consultàt "Nèl pais ra' camorrà". Un''attenziòn resà obbligatorià into discettàr e' onoràt sociètà pèrché, già dal Settecentò, tuttò o' quartièr era cadutò sott' o' contròll ra' malavìt organizzatà.
L studiòs distinguè duje categoriè e' omosessualì: e' passivì, ca' definìsc ricchiòn e e' attivì, chiamàt senzà perifràs ommn e' merdà. a' camorrà, na' struttùr verticistìc a forta imprònt maschilistà, ammettèv tra e' propriè filà soltànt e' omosessuàl attivì, nu' omm e' merda potevà accussì esserè pure nu' omm d''onorè, nu' ricchiòn assolutamènt no.
Còm avimm vistò sott' a' dominaziòn spagnolà, impregnàt e' nu' cattolicesìm rigoròs e perbenistà, e' omosessuàl eranò ghettizzàt e tenutì sott' strètt osservazionè. nun sappiàm quantì fosserò, ma sappiàm chè, si coltì in flagranzà, venivàn punitì.
Il 17 febbraiò 1504 Ferdinànd III, ritt o' cattolicò, promùlgò na' leggè ca' prevedèv cazz severè nun sul ppe e' omosessualì, ma pure ppe chiunquè si fossè abbandonàt ad attì e' sodomià. Ad aumentàr a' severìtà re' sanziòn ci pènsò poi Filìpp II, o' qualè, o' 28 lugliò 1571, facette approvàr na' leggè, ca' punivà addirittùr e' baronì, si e' stessì, nell''amministràr giustizià int'e' lorò possedimentì, si fossèr dimostràt indulgènt versò e' cultòr ra' via aborale.
Soltànt nell''Ottocentò, aropp' l''Unìtà, o' climà divènn cchiu' liberàl e napule ra capitàl e' nu' regnò divennè, ppe annì, capitàl dell''omosessualìtà europeà, cu na' prostituziòn maschìl in gradò e' soddisfàr e' desidèr inconfessabìl e' ricchì viaggiatòr stranièr proveniènt dai quàttr angolì ro' globò, alcunì dei qualì celèbr artìst e letterati.
Dòp avèr esaminàt o' passatò, nu' sguàrd a' nostrì giornì.
L diffusiòn capillàr ra' drogà, pure si giuntà in ritàrd int'a' nostrà cìttà, perchè ad essà si opponevàn famosì camorristì, comm o' stessò Cutolò, ha travòlt equilìbr secolàr ed pure a' comunìtà dei femminièll ne ha risentìt vistosamentè. a' pestè ro' XXI secolò, l''AIDS, ha cominciàt a dilagarè, riducènd a larvè e fantàsm vagànt tantì omosessualì, costrètt a diventàr miseramènt posteggiatòr abusìv o mendicantì. e' vicolì dei quartièr spagnolì, aropp' o' sismà ro' 1980, song statì progressivamènt occupàt ra extracomunitarì, ra' cultùr lontanissìm ra' nostrà, ppe cui è scompàrs quell''ambiènt familiàr ro' vicolò, cu a' sua economià ed e' suoì rappòrt interpersonàl assaie strettì, quasì maniacalì. a' vità quotidiàn int'e' stradìn 'ncoppa via Toledò era scandìt ra nu' sensò e' socializzaziòn e e' appartenènz fortissimò, ancòr cchiu' strètt ppe chi vivevà int'a' stessà stradà. o' sensò ra' vità comunitarià tra o' popolìn si è affievolìt lentamènt dal dopoguèrr in poì, ppe deterioràrs maggiormènt cu l''arrìv e' cingalès e capoverdianì. nu' datò eminentemènt urbanò, nun derivàt ra' civìltà contadinà, ca' ha caratterizzàt ppe secolì e' nostrì vicolì e ca' oggi è o' capolineà. Scompàrs o' propeto territoriò protètt e' femminièll si trovàn oggi a' derivà senzà bussòl e senzà consèns socialè. Devono combattèr cu e' viadòs brasilianì, importàt massicciamènt ra' malavità, portatòr e' na' sottocultùr diversà, legatà unicamènt o' molòch dei nostrì iuorni infelicì: o' denaro.


Cambierannò, scomparirannò, comm song scompàrs e' nostrè puttanè, sostituìt egregiamènt ra albanès e nigerianè? pare sia in attò na' verà e proprià mutaziòn cromosomicà. In ognì casò e' femminièll e' rimman sarànn divèrs ra chella speciè, ca' ha allignàt ppe 25 secolì all''òmbr ro' Vesuviò, costituènd na' caratteristicà, into bbene e into malè, ra' nostrà amatà cìttà.

dal sito : http://achillecontedilavian.blogspot.it/2012/02/i-femminielli.html                

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